op naar trends op de arbeidsmarkt

Op naar 2018 – trends op de arbeidsmarkt

Trends op de arbeidsmarkt.

De arbeidsmarkt is weer aan het aantrekken. Dat is geen trend, maar een feit. Dat betekent dat het als werkgever moeilijker wordt om de juiste mensen binnen te halen. Inspringen op de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt is daarom meer dan een must. Hoe zorg je ervoor dat potentiële medewerkers graag bij jouw organisatie komen werken, en hoe behoud je ze vervolgens ook? Maar ook voor jou als (toekomstige) medewerker; bij welke werkgever kom jij het beste tot je recht? Wat vind jij belangrijk?

Integron heeft onderzoek gedaan naar de werkbeleving in Nederland. Onderstaand een samenvatting van 8 trends voor de arbeidsmarkt in 2018, waar je als werkgever maar ook zeker als medewerker je voordeel mee kan doen!

1. Meten is weten
Zet HR analytics en big data in! Hoe vertaalt dat zich naar de arbeidsmarkt? Door de juiste data te hebben en daarmee verbanden te leggen, kan je voorspellen wanneer je bijvoorbeeld meer of minder mensen nodig gaat hebben, op welke posities, hoe lang mensen op een afdeling blijven, etc. Zo kan je niet alleen inspelen op wat er nodig is, maar ook de behoefte vóór zijn.

2. Vaste flex?
Het is een dilemma: wel of niet een grote flexschil? De ideale organisatie heeft een mix van vast en flex, want dan kan je inspringen op de snel veranderende markt. Ook in 2018 zal de zoektocht naar de perfecte balans tussen vast en flex zich voortzetten. Het belangrijkste thema hierbij is betrokkenheid. Zowel vaste als flexibele medewerkers vinden het belangrijk om betrokken te zijn bij de organisatie. Als startende medewerker is flexibiliteit veelal geen probleem, maar wanneer je als medewerker bijvoorbeeld een huis wilt kopen is het werken als flexkracht vaak minder aantrekkelijk.

3. Een sterk merk
Sta jij bekend als fantastische werkgever waar iedereen voor wil werken of het tegenovergestelde? Behoor jij tot de Coolblue’s van deze wereld of staat je organisatie bekend als net zo’n ramp als de hofhouding van Donald Trump? Je employability brand is belangrijker dan ooit te voren. Richt je als bedrijf op waar jij goed in bent. Een sterke missie? Breng hem naar buiten!

4. Vergeet je huidige werknemers niet!
Door de aantrekkende arbeidsmarkt kijken medewerkers vaker om zich heen. Linkedin is één grote banenmarkt en het wordt steeds makkelijker om snel met elkaar te netwerken. Bij de gemiddelde organisatie verkiest een groot deel (38%) van de medewerkers om buiten de organisatie een baan aan te nemen, wanneer er een baan wordt aangeboden met dezelfde arbeidsvoorwaarden. Slechts 23% zou bij de eigen organisatie blijven. Uit het onderzoek blijkt dat er vaak een sterke correlatie is met de medewerkersbeleving. Wanneer deze niet goed is, dan zal de werknemer er sneller voor kiezen om zijn heil elders te zoeken

5. Een goed salaris is niet voldoende
In een krapper wordende arbeidsmarkt is waardering en beleving in de organisatie van het grootste belang. Concurreren op salarissen, goede beloningen, aandacht besteden aan gezonde maaltijden; het wordt steeds meer de standaard in organisaties. Deze extra’s kunnen net het verschil maken voor een sollicitant om ‘ja’ of ‘nee’ te zeggen. Dat geldt trouwens niet alleen voor nieuwe medewerkers, maar óók voor bestaande. Bied medewerkers een persoonlijk ontwikkelbudget die ze naar eigen inzicht mogen inzetten; een sportabonnement voor de één, opleidingsmogelijkheden voor de ander.

6. De basis op orde
De basis van de organisatie dient op orde te zijn. Dit betekent dat er vooral behoefte is aan veiligheid, zekerheid en voldoening. Pas wanneer deze 3 pijlers op orde zijn, kan de organisatie zich richten op kwaliteit, plezier en voldoening. En juist dát is van cruciaal belang.

7. Vraag en aanbod sluiten niet op elkaar aan
Robotisering, automatisering en ook vergrijzing zorgen ervoor dat de vraag en aanbod van werk niet goed op elkaar aan sluiten. Vooral de banen voor de lagere opgeleiden komen onder druk te staan.

8. De Employee Journey van groter belang dan ooit
Het begint al vanaf het sollicitatieproces. Hoe komen je medewerkers binnen? Worden de sollicitanten vanaf de eerste e-mail hartelijk ontvangen? Wil je nieuwe medewerkers aantrekken, aansluiten én behouden? Richt je op de werkbeleving/werkgeluk van elke medewerker. De nieuwe en de oude.

De komende jaren is er eigenlijk één groot overkoepelend thema te herkennen: de werkbeleving /het geluk van de medewerkers. Deze komt terug in vrijwel alle trends. Een goede werkbeleving en -ervaring hebben namelijk een positief effect op een breed scala aan zaken. Werkdruk neemt af, productiviteit neemt toe en de tevreden, blije medewerkers zijn jouw ambassadeurs. Mond-tot-mondreclame is, zelfs in de tijd van digitalisering, nog steeds van het grootste belang.

Ga maar na; hoeveel goede reviews je ook hebt gelezen op internet over een hotel, wanneer het sterk wordt afgeraden door een betrouwbare vriend, zal je keuze snel gemaakt zijn….

 

Hartelijke groet, Anneke Hemmen

Scroll naar top